پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
6366
-
الف
+

هادی و هدی نوستالژی‌ترین سریال دهه 60

در این گزارش نگاهی کوتاه به ساختار عروسکی سریال نوستالژی «هادی و هدی» خواهیم داشت.

در این گزارش نگاهی کوتاه به ساختار عروسکی سریال نوستالژی «هادی و هدی» خواهیم داشت.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از ایمنا، شخصیت اصلی این قصه، پسربچه‌ای به نام هادی بود که به همراه خواهرش هدی داستان‌هایی را برای کودکان دهه شصتی به تصویر می‌کشیدند. هرچند عروسک‌های این مجموعه تلویزیونی زیاد با کیفیت نبودند و اغلب بچه‌ها آنها را از قاب سیاه و سفید تلویزیون‌های قدیمی تماشا می‌کردند، اما در همان قالب خاطره‌های خوبی را برای کودکان برجای گذاشتند تا جایی که کودکان دیروز با شنیدن نام هادی و هدی مصرع ابتدایی ترانه تیتراژ را با خود زمزمه می‌کنند: عروسکا! عروسکا! کجایید؟ مادربزرگ! هادی! هدی! بیایید بیایید...

این شروع قصه بود. بعد عروسک‌ها یکی یکی ظاهر می‌شدند و ما را با خودشان می‌بردند به دنیای سیاه خودشان که حالا می‌فهمیم این سیاهی زمینه به خاطر شیوه عروسک گردانی سریال بوده است. چند نفر با لباس های سیاه پشت سر عروسک‌ها قرار می‌گرفتند و آنها را حرکت می‌دادند چون پشت صحنه هم سیاه بود و نور روی عروسک‌ها بود ما آنها را نمی‌دیدم.

بیشتر بخوانید:

سریال هادی و هدی را در وب‌سایت آی‌فیلم ببینید

این برنامه عروسکی که ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده بود از ۵ شخصیت اصلی بهره می برد: هادی که معمولا شخصیت اصلی ماجراها بود که سرنوشتش باید عبرت نوگلان تازه شکفته می‌شد، هدی خواهر هادی که همیشه عاقلانه تر از او رفتار می کرد. پدر خانواده با آن سبیل بزرگش که مظهر همه پدرهای پرتحکم آن دوره و مثل همان پدرها هم خیلی کم حرف بود، مادر خانواده که یک زن کدبانوی نمونه بود و آق بابا که صاحب تنها مغازه بقالی موجود در محله ‌هادی و هدی بود و بعدها که سری دوم‌ هادی و هدی ساخته شد، آق بابا هم صاحب بچه ای شد.

پنج عروسک اصلی در این برنامه با تکنیک بونراکو (توسط عروسک‌گردان‌های سیاه‌پوش در فضای سیاهی که پشت عروسک‌ها قرار دارد) بازی داده می‌شدند. با اینکه در آن زمان تکنیک ساخت عروسک دستکشی و به اصطلاح فک‌زن در بین برنامه‌های عروسکی به کار می‌رفت، اما اردشیر کشاورز در تولید «هادی و هدی» عروسک‌های پارچه‌ای را استفاده کرده بود که فک‌زن نبودند و حتی دست عروسک‌گردان داخل بدنشان نمی‌رفت و فضای استودیوی برنامه را بیشتر شبیه به خیمه شب بازی و تئاترهای عروسکی کرده بود. اما با این حال با همان امکانات محدود،‌ هادی و هدی و خانواده‌شان و همان آق بابا صاحب بقالی محله همه و همه برای کودکان آن زمان جذابیت داشت؛ و تیتراژی که همیشه در یادها ماندنی است:

«عروسکا، عروسکا، کجایید؟!

عروسکا،

عروسکا،کجایید؟!

مادربزرگ، هادی، هدی

بیایید…بیایید

عروسکای خوبیم از سنگ و میخ و چوبیم

عروسکای خوبیم از سنگ و میخ و چوبیم

پدر کجاست؟!

من اینجام!

مادر کجاست؟!

همین جام!

عروسکای نازیم، قصه رو ما می سازیم

عروسکای نازیم، قصه رو ما می سازیم

بیائید… بیائید

سلام، سلام

راستی خودم هم آق بابام

عروسک های قصه ایم …نون و پنیر و پسته ایم…»

براساس این گزارش، سریال خاطره‌انگیز «هادی و هدی» نیز هم‌اکنون در صفحه ویژه کودک و نوجوان به نشانی: fa.ifilmtv.com/s/koodak  با اینترنت نیم‌بها قابل مشاهده و دانلود است

م ن/ه خ

نظر شما
ارسال نظر